Gluten w naszej diecie – w jakich składnikach można się z nim spotkać?

Choć wielu osobom gluten nie sprawia problemów, są tacy, którym nietolerancja glutenu w znacznym stopniu utrudnia normalne funkcjonowanie. Ten problem może mieć przecież poważne konsekwencje. Nie można zapominać, że nietolerancja glutenu sprawia wiele problemów związanych z trawieniem poszczególnych pokarmów, co oznacza większe problemy z przyjmowaniem tych składników odżywczych, których mają dostarczyć poszczególne produkty spożywcze.

Co to oznacza dla pacjenta?

Problemy z dostarczeniem do organizmu odpowiedniej ilości witamin i minerałów, a w konsekwencji – rozwój takich chorób, jak osteoporoza lub anemia.

Co można zrobić, by gluten nie utrudniał nam życia?

Jedną z popularniejszych diet staje się w ostatnim czasie dieta bezglutenowa. Jej założenia są bardzo proste – w codziennym menu powinny znaleźć się tylko te produkty spożywcze, które są w stu procentach wolne od glutenu.

Jak jednak wybrać składniki diety, które są całkowicie bezpieczne?

Na szczęście lista produktów, po które osoby cierpiące z powodu nietolerancji glutenu mogą sięgać bezpiecznie, jest dość długa. Co ciekawe, na liście tej znalazły się również produkty zbożowe. Jaki? Biały i brązowy ryż, gryka, kukurydza – oto składniki menu, po które osoby mające problemy z glutenem mogą bezpiecznie sięgać. Dieta bezglutenowa stawia też na nieprzetworzone mięsa oraz ryby, ważne miejsce zajmują w niej również świeże warzywa i owoce. Lista produktów dozwolonych jest dość długa.

Jakich składników należy jednak unikać w swym menu?

Na czarnej liście znalazły się takie zboża, jak pszenica, owies i żyto. Mąka żytnia, pszenna i jęczmienna, płatki pszenne i owsiane – oto składniki, które w diecie bezglutenowej nie mogą się pojawić. Unikać należy też błyskawicznych kaszek, w których gluten pojawia się bardzo często.

Jakie produkty mogą się jeszcze okazać sporym zagrożeniem?

Białe pieczywo, ciastka i drożdżówki, a nawet bułka tarta. Z tego względu z diety bezglutenowej wykluczane są też dania smażone, a w szczególności te, które sporządza się w panierce. Osoby mające problemy z nietolerancją glukozy muszą też zrezygnować z mlecznych napojów, w których pojawia się słód jęczmienny, zabronione są też te przetwory mleczne, w których dodatkowo pojawiają się ziarna zbóż. O ile dla osoby zdrowej będą one cennym składnikiem diety, to w przypadku osoby nietolerującej glutenu staną się one przyczyną wielu poważnych problemów z samopoczuciem.

Jakie produkty jeszcze należy potraktować z dystansem?

Gotowe sosy oraz oleje powstające z kiełków pszenicy, przeciery pomidorowe i kotlety sojowe, kawy zbożowe – oto kolejne składniki, które powinno się wyłączyć ze swej diety.